halpa-halli.jpg

Joulu. Moni sanoo, että ei pidä enää joulusta, koska se on niin kaupallinen juhla nykyään. Surullista, että joulun sanoma peittyy kaiken markkinoinnin ja hömpötyksen alle. Toivon, että jokainen löytää joulusta myös sen rauhan ja hiljaisuuden. Ensimmäiset joulutavarat (lue: kokonainen jouluosasto) tulivat vastaan jo syyskuussa Ikeassa. Vettä tulvillaan on kostea talvisää, nyt joulu alkaa näkyä hiljalleen joka puolella. Ja ne lyhdyt. Miten taaskaan tapasin elämäni tähtilyhdyn, jonka jouduin hyvästelemään kaupan hyllylle sydän riutuen. Valkoinen, kaunis tähtilyhty. En todellakaan tarvitse sitä lyhtyjeni joukkoon, mutta tuntuipa se taas vetovoimaisen kauniilta. Itse ei ollut suksinut kuuseen ja istui toisella olkapäälläni, mutta havaitsi selkeän päättäväisyyden ja pysyi hiljaa. Selvisin siis melko helpolla!

Joulu alkaa näkyä myös postilaatikon sisällössä. Lelukuvasto, joulukuvasto, lahjakuvasto. Selailin mielenkiinnolla erästä lelukuvastoa. Hienoa välillä tietää millaisten lelujen maailmassa nykyajan lapset kasvavat. Paljon tuttuja juttuja tuli vastaan. Muun muassa paristoilla toimiva kalapeli, jossa ongitaan suitaan aukovia kaloja. Muistan vieläkin sen äänen, joka pelistä tulee ja kuinka hypnoottisesti eriväriset kalat aukoivat suitaan. Toiset hitaammin, toiset nopeasti. Lopulta onget katkesivat ja äiti varmaan kyllästyi pelin ääneen, koska se katosi mystisesti, mutta olipa se mukava peli lapsena! Tekniikka näkyy nykyään leluissakin. Interaktiivinen makuupussi Baby Born-nukelle! Minun on ainakin parempi pysytellä kaukana kaikesta interaktiivisesta... :D

Posti tulvii mainoksia ja puhelimessa kaupataan kaikenlaista. Onneksi itselleni ei ole vielä soittanut pikkuhousukauppias kuten eräälle ystävälleni, mutta kävinpä mielenkiintoisen keskustelun eräs päivä lehtimyyjän kanssa:

Myyjä: No hei! Hyvää päivää Tampereelle! Paistaako Tampereella aurinko vai puolipilvistä? Repeileekö pilvipeite jo vai pientä tihkusadetta? Täällä Helsingissa on aika pimeää ja sateista.

Minä (joka aluksi luulin, että tämä on joku pilasoitto): Öööö. Terve! Tuota noin, kukas sinä olet?

Myyjä: Heh heh! Minä täältä Helsingistä soittelen. Olisi muutama hyvä lehtitarjous juuri sinulle! Juuri sinut olemme valinneet näiden tarjousten saajaksi! No, mikäs säätilanne Tampereella?

Minä: Kiitos kysymästä, täällä sataa vettä. En ole valitettavasti ajatellut tilata mitään lehteä.

Myyjä: No niin,nythän päästään vauhtiin! Saanen esitellä teille rouva vai oletteko kenties neiti heh heh, no tähän ei olekaan pakko vastata, mutta niihin tarjouksiin ja superetuihin sekä tilaajalahjoihin..

Minä: En tilaa mitään. Tilasin kerran yhtä lehteä ja mun piti saada tilaajalahjaksi italialainen keittokirja. Lahja oli todellisuudessa pieni vihko, jossa oli muutama ohje tyyliin "Näin keität pastan". En halua nyt tilata mitään.

Myyjä: No onpa käynyt kehno tuuri! Mutta nämä meidän lahjat (tätä seurasi lista lahjoista ja niiden laadusta) ovat eri maata.

Minä: En tilaa tällä kertaa nyt mitään.

Myyjä: Meillä olisi muitakin lehtiä..Eeva, Voi Hyvin, Anna, Gloria, Cosmopolitan. Hyvä rouva tai neiti, lista on loputon! Mitäs laitetaan?

Minä: En tilaa nyt mitään.

Myyjä: Oletko pitkään asunut Tampereella? Millaisia lehtiä on tullut luettua elämässä?

Minä: Tuota, kaikenlaisia lehtiä. Mutta nyt en halua tilata mitään.

Myyjä: MeNaiset voisi kiinnostaa? Suosittu naistenlehti!

Minä: Ei, en tilaa sitäkään.

Myyjä: Laitetaanko Cosmopolitanista erikoistarjous? Joko sade on tauonnut Tampereella?

Minä (jonka päässä rauhallisuus jäi juuri tauolle): Cosmopolitan? Siis en halua tilata sitä enkä mitään muutakaan. En tilaa nyt mitään. En halua tilata lehtiä nyt! Olen päättänyt, etten tilaa mitään!

Myyjä: No mutta, meillä on myös terveysaiheisia lehtiä teille. Vaivattomat vinkit stressinpoistoon!

Minä: Kiitos hei, tuut tuut tuut.

*********

Se oli elämäni lehtipuhelu ja sadekin taukosi aikanaan Tampereella!

skynddil%C3%A4t.jpg